Audycja Molium - Myśli inspirowane literaturą.

rozwój duchowy • metafizyka • filozofia • s.f. • IT • i inne...

Charakterystyka Pana Samochodzika

Charakterystyka Pana Samochodzika

Aktualizacja:
v.1.5 (na podstawie tomików: "Pierwsza Przygoda Pana Samochodzika", "Skarb Atanaryka", "Święty Relikwiarz", "Templariusze", "Nowe Przygody Pana Samochodzika", "Pan Samochodzik i Fantomas", "Pan Samochodzik i Zagadki Fromborka") - 24.07.2017

W rozdziałach dedykowanych kolejnym tomikom "Pana Samochodzika" tradycyjnie opowiadam m.in. o nowych faktach nt. Tomasza N. - głównego bohatera powieści. Postanowiłem, iż dobrym pomysłem byłoby również zebranie tych informacji w jednym miejscu - dla nabrania "większego obrazu". Stąd poniższe wylistowanie różnorakich faktów, które wyławiam w trakcie lektury i które będę tu stopniowo dopisywał. Dla większej przejrzystości podzieliłem je na kilka kategorii...

Niektóre punkty dodatkowo opatruję cytatami - pochodzącymi oczywiście z poszczególnych tomików "samochodzikowej" serii Zbigniewa Nienackiego. Być może opracowanie to przyda się Tobie w szkole lub da Ci "fanowską przyjemność" :) .

Miłej lektury!


Fakty ogólne:

  • bazowe miejsce zamieszkania: Łódź,
  • kiedyś był harcerzem (jak twierdzi, tam nauczył się "bystro patrzeć wokół siebie"),
  • student/absolwent historii sztuki,
  • dziennikarz (na pół etatu) w dzienniku "Sztandar Robotniczy" (początkowo zajmował się pisaniem "przeważnie o wystawach nowoczesnych obrazów i współczesnych awangardowych rzeźbach", później "informowaniem o zabytkowych obrazach w starych kościołach lub o odkryciach dokonywanych przez historyków sztuki i archeologów".),
  • pracownik muzeum ("Kilkakrotnie powierzono mi zadanie odnalezienia zaginionych podczas wojny cennych zbiorów muzealnych i swe przygody opisałem potem w książkach".) , zawód: referent do specjalnych zadań w Naczelnym Zarządzie Muzeów w Ministerstwie Kultury i Sztuki,
  • był społecznym inspektorem służby drogowej w Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej,
  • najlepszy w klasie z j.polskiego i historii - słaby z (i niechętny względem) łaciny i matematyki ("Do matematyki natomiast długo ni mogłem się przekonać i nawet w notatkach dotyczących mego domowego budżetu, w uczelni, nawet w swych artykułach w gazecie wszystkie liczby pisałem słowami".),
  • zna języki: angielski oraz rosyjski,
  • pali papierosy (co weszło mu w nawyk od ok. 18 lat), najczęściej "czerwoną holenderską 'amphorę' fajkową, pomieszaną z 'najprzedniejszym'".,
  • dobrze pływa;


Cechy charakteru/osobowość:

  • romantyczny i sentymentalny marzyciel,
  • (nad)wrażliwy,
  • miejscami cyniczny i przewrotny,
  • ma słabość do ładnych kobiet,
  • nieśmiały względem płci pięknej ("Był to jeden z moich dawnych, już zapomnianych kłopotów. Gdy odprowadzałem dziewczęta do domu po szkolnych potańcówkach, zwykle miałem co gadać przez całą drogę, tuż przed bramą domu jednak zapomniałem języka w gębie".),
  • czasem jednak pokonuje nieśmiałość: "Widok ładnej kobiety zazwyczaj bowiem raczej ożywczo oddziałuje na moją wymowę". ; "Jak zwykle, gdy wypadło mi zetknąć się z czyimś nieszczęściem, moja nieśmiałość i ślamazarność ustępowały".,
  • samokrytyczny ("Mimo tej wesołości była jakby smutna. A może ten smutek wyczuwała tylko moja zarozumiałość?" ; "Może ongiś moja nieśmiałość miała w sobie pewien urok. Teraz byłem już tylko śmieszny". ; "Coraz częściej dochodzę do smutnego wniosku, że są chwile, w których jestem niepoczytalny".),
  • ma detektywistyczną żyłkę,
  • ma zwyczaj uprzedniego zapamiętywania mapy okolicy, w której będzie działał,
  • honorowy (patrz np. pomoc rywalizującym z nim Petersenom w tomiku "Pan Samochodzik i Templariusze"),
  • "(...) niczego na świecie nie bałem się tak, jak śmieszności".,
  • skłonność do "pracy niezorganizowanej i niesystematycznej", "niechęć do porządku",
  • niechęć do "ścisłych naukowych sformułowań, do suchych wywodów naukowych, do precyzyjnego myślenia".,
  • "Nigdy nie lubiłem podróży, nawet tych niedalekich (...)".,
  • za bardzo nie lubi jeździć pociągiem,
  • "Zawsze odczuwałem strach przed lekarzami, przed szpitalem, mdlałem czując zapach eteru".,
  • bardzo boi się prądu,
  • ma "manię przezywania" ("Określam ludzi imionami, na jakie moim zdaniem zasługują".);


Zainteresowania/gust/poglądy:

  • nie lubi, kiedy nazywa się go "Panem Samochodzikiem",
  • gustuje w dziewczętach "o jasnych włosach i smukłych sylwetkach" - lubi w nich cechy charakteru takie, jak nieustępliwość, upartość, ambicja,
  • autor "kilku książek o poszukiwaniach i odnalezieniu różnych skarbów na terenie Polski",
  • "Interesowały mnie skarby naszej kultury oraz rozwiązywanie zagadek historycznych". ; "(...) poszukiwaniem skarbów nie trudnię się zawodowo i nie czerpię z tego żadnych zysków. Robię to dla przeżycia ciekawej przygody. Odnalezione przeze mnie skarby trafiają zawsze do muzeów, ja zaś co najwyżej piszę nową książkę".,
  • "Sprawę poszukiwań traktuję jako rozrywkę, gimnastyką umysłu, sprawdzian swojej inteligencji i wiedzy, coś w rodzaju ciekawej szarady".,
  • "(...) nie cierpię ciasnoty umysłowej w żadnej dziedzinie. Nie lubię humanistów, którzy nie uważają za godne uwagi wiedzieć, czym różni się silnik czterosuwowy od dwusuwowego, i inżynierów samochodowych, z którymi nie można porozmawiać o systemach filozoficznych". oraz "(...) nie wierzę, aby jakiś człowiek specjalizujący się w jednej określonej dziedzinie mógł w niej mieć ogromne sukcesy, jeśli nie będzie mieć otwartych oczu na pozostałe sprawy otaczającego go świata.",
  • lubi poezję,
  • lubi czerwony kolor,
  • lubi "efektowne sceny na zakończenie przygody",
  • marzy o przyczepie kempingowej (o przyczepie Petersenów: "(...) zawsze marzyłem, aby mieć coś takiego. Jakże przydałby mi się on w mych letnich wyprawach!"),
  • chciałby mieszkać, żyć i pracować nad mazurskim jeziorem,
  • nienawidzi zapachu gotowanych kalafiorów,
  • uwielbia maliny,
  • nie pije alkoholu,
  • ulubione zapachy: igliwie i żywica,
  • nie przepada za młodzieżową gwarą ("(...) ten język, od którego dygotałem jak od zgrzytu szkła po żelazie (...)".),
  • nie interesuje się sportem, nie uprawia żadnej dyscypliny,
  • o wędkarstwie: "Nie rozumiem tej pasji. Nie ma dla mnie poza tym sportowego charakteru sytuacja, w której z jednej strony wygodnie, w ciepłym ubraniu i długich gumowych butach stoi sobie na brzegu starszy pan, a jego „przeciwnikiem” jest płoteczka, mała wesoła rybka, buszująca w jeziorze. Znam bardziej pasjonujące zajęcia".,
  • jedna z dziesięciu książek jaką zabrałby ze sobą na bezludną wyspę: "Hamlet",
  • nie wierzy w życie pozagrobowe ("(...) albowiem wszystko jest w życiu, a tam... nic już nie ma".) oraz inne zjawiska ze sfery paranormalnej ("diabły, czary i duchy", UFO);


Wygląd zewnętrzny:

  • "Wątły, szczupły, chorowity - nie miałem w sobie nic z poszukiwacza przygód i podróżnika".,
  • "wysportowany, zręczny, o dość silnych rękach",
  • "Niebieskooki blondyn. Wysoki, chudy, słabo rozwinięta klatka piersiowa".,
  • przedstawiciel "typu subnordycznego, który charakteryzuje krótkogłowość, twarz szerokolica, nos średnio szeroki i często ciemniejsza skóra niż u nordyków",
  • skłonny do przeziębień,
  • krótkowidz;


+ bonus - samochód:

  • "wnętrze tego samochodu przypominało kabinę odrzutowca",
  • chaotyczna, zupełnie niekonwencjonalna skrzynia biegów (zupełnie inaczej ułożone biegi: "Bieg najniższy sąsiadował z najwyższym i tak dalej".),
  • dwunastocylindrowy silnik oraz podwozie Ferrari 410 Super America,
  • polakierowany (już na zlecenie Tomasza) na stalowy kolor,
  • moc znamionowa: 350 koni mechanicznych,
  • szybkość maksymalna: 220km/h (w innym miejscu Tomasz twierdzi, iż wyciągnie nawet 250km/h),
  • dobry tłumik ("pływa niemal bez szmeru"),
  • mocne i trwałe resory,
  • światła przeciwmgielne w formie bardzo silnych lamp diodowych (dodane przez Tomasza podczas pobytu we Francji),
  • system alarmowy (aktywujący się klakson/syrena przy próbach manipulowania przy zamku w drzwiach),

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz