Audycja Molium - Myśli inspirowane literaturą.

rozwój duchowy • metafizyka • filozofia • s.f. • IT • i inne...

Poszerzaj słownictwo

Poszerzanie zasobu słownictwa.Najnowsze wydanie:

v.2.5 (wydanie siedemnaste) - 14.09.2019 (672 karty) - [POBIERZ] • [OCEŃ]

"Musimy formować nasze słowa, aż staną się cieniusienką tylko osłonką dla naszych myśli." (Virginia Woolf, "Orlando")

Zależy Ci, aby rozumieć jak najwięcej z tego co czytasz lub słyszysz? Cenisz wysoką precyzyjność wypowiedzi? Gustujesz w semantyce oraz elegancji słowa? A może masz sentyment do nieco starszego języka polskiego i chciał(a)byś zachowywać jego piękno?

Jeśli tak, niniejszy zbiór może Cię zainteresować :) . Znajdziesz w nim niesztampowe słownictwo z przeróżnych dziedzin, w tym określenia archaiczne (bardziej znane poprzednim pokoleniom, a tak klimatyczne :) ). Baza jest w dodatku żywotna, tj. systematycznie (kwartalnie) uaktualniania o nowe treści.

Jak używać?

Zbiór "Terminów z różnych dziedzin" jest publikowany w formie tzw. "bazy/talii" dla programu Anki. Pokrótce, jest to darmowy (poza wersją na iPhone) program, dzięki któremu możesz przyswajać nowe słownictwo szybko, łatwo i efektywnie. Z pomocą Anki'ego możesz uczyć się tak słówek z ojczystego, jak i obcego języka - nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystywać go również do nauki jakichkolwiek terminów, dat, itp. (świetnie przydatne np. do nauki w szkole).

  • Tutaj znajdziesz kilka przydatnych informacji nt. tego programu »
  • Na samym dole tej strony znajdziesz instrukcję, jak zainstalować bazę "Poszerzaj Słownictwo" »

5 komentarzy:

  1. Hej, też kiedyś stworzyłem własną talię do anki z tego typu słownictwem. Jeśli chcesz możesz z niej skorzystać, połączyć ze swoją i upubliczniać dalej. Myślę, że się przyda. Zamieszczam link do pobrania http://chomikuj.pl/wojtek1171/J*c4*99zyki/Polski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Wojtek, co za niespodzianka :) ! To niesamowite, że ktoś jeszcze wpadł na podobny pomysł! Serdecznie dziękuję za Twoją talię, właśnie pobrałem i załadowałem ją do Anki, zawiera wystarczająco unikatowego materiału, aby *zdecydowanie się przydała* w rozbudowie Mojej.

      Ciekawi Mnie, co skłoniło Cię do stworzenia tej bazy? Oraz czy i do jakich zastosowań używasz Ankiego :) ?


      Duże pozdrowienia! :)
      Thomas

      Usuń
    2. Talie stworzyłem z tego samego powodu co Ty - poszerzanie słownictwa i nauka, nauka, nauka. I nawet samo tworzenie jej wyglądało podobnie jak u Ciebie. Podczas czytania zapisywałem słowa, których nie znam, potem przenosiłem je na komputer. Teraz jednak, kiedy więcej czytam ebooków, niż książek papierowych, przestałem uzupełniać talię. Na czytniku znaczenie mogę sprawdzić od razu. Wiele z tych słów pochodzi z książek Lema - często używał takich słów, których czasem chyba nikt poza nim nie znał. Oprócz tego Anki używałem kiedyś do nauki języków obcych - bardzo dobre narzędzie.

      Pozdrawiam :)

      PS. Znalazłem też plik tekstowy z tymi właśnie słowami, widzę jednak, że posiada trochę więcej słów niż talia w anki, a poza tym jest uzupełniona o wyrażenia z łaciny i kilka francuskich. Dodałem ją na mojego chomika, więc także możesz ją pobrać. Jeśli będziesz łączyć talię, daj znać, chętnie skorzystam z pliku wynikowego.

      Usuń
    3. "Znalazłem też plik tekstowy z tymi właśnie słowami (...) Dodałem ją na mojego chomika, więc także możesz ją pobrać."

      Dziękuję, to znacznie ułatwi - gdyż chciałbym dodać do Mojej bazy wybrane terminy z Twojej, których definicje dodatkowo jeszcze ulepszę (aktualnie często redaguję definicje na zasadzie fuzji, korzystając z kilku różnych materiałów źródłowych - encyklopedii i słowników - gdyż, co zaskakujące, definicje w nich zawarte potrafią się uzupełniać raczej, niż tylko powielać).


      "Jeśli będziesz łączyć talię, daj znać, chętnie skorzystam z pliku wynikowego."

      Na pewno je połączę, w znaczeniu mniej dosłownym (j.w.) - tj. znajdzie się tam tylko część terminów (dobierając je kieruję się subiektywnym odczuwaniem raczej, nie mam ambicji tworzenia uniwersalnego słownika jakichkolwiek trudniejszych terminów, bliżej Mi raczej do baz typu "XXX najpopularniejszych słówek", stąd unikam totalnych osobliwości/rzadkości; aczkolwiek kiedy wspomniałeś o tym że sporo z nich pochodzi z Lema, myślę że byłoby świetnym pomysłem również stworzenie bazy dedykowanej stricte temu słownictwu, tym bardziej że Lem chyba nadal ma spore grono fanów).

      Dam znać kiedy zakończę fuzję Naszych baz :) .

      Usuń
    4. Dodałem nową wersję bazy, nieoficjalną aktualizację - zawierającą już wszystkie interesujące Mnie terminy z Twojej :) . Do pobrania na samej górze tej strony.

      Usuń