Andrzej Pilipiuk
Arthur C. Clarke
Barbara Erskine
Booth Tarkington
Brian Herbert
Dolores Cannon
Eckhart Tolle
Frank Herbert
Gentry Lee
Henry David Thoreau
Henry De Vere Stacpoole
Irving Stone
Isaac Asimov
Joseph Murphy
Kerstin Gier
Kevin J. Anderson
Kuki Gallmann
Leander Kahney
Marie Corelli
Maurycy Maeterlinck
Melchior Wańkowicz
Mingmei Yip
Neale Donald Walsch
Neil Gaiman
Richard Stallman
Robert Ludlum
Stephen King
Stephen R Donaldson
Steve Wozniak
Virginia Woolf
William Wharton
Zbigniew Nienacki
"Molium" w #SuperKoderach
Niedawno dowiedziałem się, iż audycja "Molium" (a dokładniej rozdział 26-sty - o "Panu Samochodziku") została uwzględniona jako "odpowiednia dla uczniów" ilustracja konceptu podkastu w scenariuszu lekcji w ramach ogólnopolskiego edukacyjnego programu "#SuperKoderzy" (ścieżka edukacyjna "Dziennikarze przyszłości"). Program ów ma na celu "pokazać dzieciom, jak poruszać się w świecie cyfrowych technologii bezpiecznie, mądrze i kreatywnie" - i został powołany do życia przez działającą "na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży" Fundację Orange (założoną w 2005 roku przez Orange Polska S. A.).
Przy jego tworzeniu inspirowano się inicjatywą Khan Academy - projektem współpracującym z NASA, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, kalifornijską Akademią Nauk, czy MIT (Massachusetts Institute of Technology) w celu dostarczania możliwości darmowej edukacji dla chętnych w każdym wieku, w dziedzinach takich jak programowanie, matematyka, historia, historia sztuki, ekonomia, i inne. Ducha tego projektu świetnie oddaje slogan: "Za darmo. Dla każdego. Na zawsze." To właśnie materiałów dydaktycznych Khan Academy (ścieżek dźwiękowych oraz filmów instruktażowych) - przetłumaczonych na język polski - użyto w #SuperKoderach.
Cały koncept #SuperKoderów jest dla Mnie dużym - oraz miłym - zaskoczeniem (świetna inicjatywa). Projekt adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. Co ciekawe, chociaż zorientowany jest przede wszystkim na naukę programowania, zapoznaje również z podstawami robotyki oraz światem nowych technologii w znacznie szerszym ujęciu: nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i muzyki.
"Molium" znalazło się wewnątrz ścieżki edukacyjnej w obrębie języka polskiego ("Dziennikarze przyszłości"), na której dzieci (z pomocą dyktafonów, tabletów lub smartfonów - fundacja przydziela szkołom grant na potrzebny sprzęt) "stworzą interaktywne reportaże: zbiorą materiał dźwiękowy, zmontują go, a potem… zaprogramują animacje!" - tym samym tworząc animowany podcast.
Inicjatywa #SuperKoderów zainteresowała Mnie tak bardzo, gdyż stanowi dla Mnie praktyczny gest na rzecz polepszenia powszechnej edukacji, oswajając uczniów już od dziecka z wiedzą zdecydowanie pomocną w odnalezieniu się w realiach współczesnego życia, w które właśnie wkraczają. Wdrażanie tej wiedzy w tak młodym wieku odnajduję szczególnie ważnym (podobnie jak nauka języków obcych), z uwagi na większą chłonność umysłu oraz więcej czasu na naukę. O ileż bardziej możemy ułatwić nowemu pokoleniu komfortową drogę zawodową, jeśli - miast rzucać na głęboką wodę - rzetelnie wyposażymy je w potrzebną, współczesną wiedzę, z którą będzie mogło czuć się zdecydowanie raźniej i pewniej? To właśnie ta wartość przyświeca stojącej za projektem Fundacji, która precyzyjnie puentuje ją, jako "kompetencje niezbędne do życia w cyfrowym świecie" (a jak bardzo cyfrowy jest Nasz świat, widzimy na każdym kroku).
Poza tym, wyobrażając sobie lekcje prowadzone na miarę XXI-ego wieku, tj. z aktywnym udziałem smartfonów, tabletów, itp. - przychodzi Mi na myśl cytat z Williama Gibsona: "Przyszłość jest teraz". A kiedy czytam, iż misją Fundacji jest m.in., by dzieci "za pomocą sieci zdobywały wiedzę i budowały społeczności" - słowa te wyraźnie kojarzą Mi się z duchem przyświecającym samemu powołaniu do życia konceptu Internetu, w umysłach stojących za nim wizjonerów (patrz książka "Innowatorzy" Waltera Isaacsona, którą aktualnie czytam).
Rok szkolny 2016/17 to rok pilotażowego wdrożenia #SuperKoderów w polskich szkołach podstawowych (na początek 30 placówek). Partycypujące szkoły mogą liczyć tak na granty finansowe na zakup niezbędnego sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych, jak również profesjonalne szkolenia nauczycieli.
Co ciekawe, inicjatywa #SuperKoderów zatacza kręgi szersze, niż Nasze "lokalne podwórko":
"Każdego roku Orange organizuje serie warsztatów dla dzieci, na których poznają one podstawy Scratcha (przyp.: język programowania "stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania" (Wikipedia)). W zeszłorocznej edycji rówieśnicy z 9 krajów – Egiptu, Francji, Hiszpanii, Mali, Polski, Rumunii, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej – wspólnie kodowali, a potem dzielili się swoimi pracami za pomocą wideokonferencji."
Uwzględnienie "Molium" w programie takim jak #SuperKoderzy, jest dla Mnie wyróżnieniem i zaszczytem - serdecznie dziękuję :) !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz