Audycja Molium - Myśli inspirowane literaturą.

rozwój duchowy • metafizyka • filozofia • s.f. • IT • i inne...

"Molium" w #SuperKoderach

Tagi:

Niedawno dowiedziałem się, iż audycja "Molium" (a dokładniej rozdział 26-sty - o "Panu Samochodziku") została uwzględniona jako "odpowiednia dla uczniów" ilustracja konceptu podkastu w scenariuszu lekcji w ramach ogólnopolskiego edukacyjnego programu "#SuperKoderzy" (ścieżka edukacyjna "Dziennikarze przyszłości"). Program ów ma na celu "pokazać dzieciom, jak poruszać się w świecie cyfrowych technologii bezpiecznie, mądrze i kreatywnie" - i został powołany do życia przez działającą "na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży" Fundację Orange (założoną w 2005 roku przez Orange Polska S. A.).

Przy jego tworzeniu inspirowano się inicjatywą Khan Academy - projektem współpracującym z NASA, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, kalifornijską Akademią Nauk, czy MIT (Massachusetts Institute of Technology) w celu dostarczania możliwości darmowej edukacji dla chętnych w każdym wieku, w dziedzinach takich jak programowanie, matematyka, historia, historia sztuki, ekonomia, i inne. Ducha tego projektu świetnie oddaje slogan: "Za darmo. Dla każdego. Na zawsze." To właśnie materiałów dydaktycznych Khan Academy (ścieżek dźwiękowych oraz filmów instruktażowych) - przetłumaczonych na język polski -  użyto w #SuperKoderach.

Cały koncept #SuperKoderów jest dla Mnie dużym - oraz miłym - zaskoczeniem (świetna inicjatywa). Projekt adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. Co ciekawe, chociaż zorientowany jest przede wszystkim na naukę programowania, zapoznaje również z podstawami robotyki oraz światem nowych technologii w znacznie szerszym ujęciu: nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i muzyki.

"Molium" znalazło się wewnątrz ścieżki edukacyjnej w obrębie języka polskiego ("Dziennikarze przyszłości"), na której dzieci (z pomocą dyktafonów, tabletów lub smartfonów - fundacja przydziela szkołom grant na potrzebny sprzęt) "stworzą interaktywne reportaże: zbiorą materiał dźwiękowy, zmontują go, a potem… zaprogramują animacje!" - tym samym tworząc animowany podcast.

 

Inicjatywa #SuperKoderów zainteresowała Mnie tak bardzo, gdyż stanowi dla Mnie praktyczny gest na rzecz polepszenia powszechnej edukacji, oswajając uczniów już od dziecka z wiedzą zdecydowanie pomocną w odnalezieniu się w realiach współczesnego życia, w które właśnie wkraczają. Wdrażanie tej wiedzy w tak młodym wieku odnajduję szczególnie ważnym (podobnie jak nauka języków obcych), z uwagi na większą chłonność umysłu oraz więcej czasu na naukę. O ileż bardziej możemy ułatwić nowemu pokoleniu komfortową drogę zawodową, jeśli - miast rzucać na głęboką wodę - rzetelnie wyposażymy je w potrzebną, współczesną wiedzę, z którą będzie mogło czuć się zdecydowanie raźniej i pewniej? To właśnie ta wartość przyświeca stojącej za projektem Fundacji, która precyzyjnie puentuje ją, jako "kompetencje niezbędne do życia w cyfrowym świecie" (a jak bardzo cyfrowy jest Nasz świat, widzimy na każdym kroku).

Poza tym, wyobrażając sobie lekcje prowadzone na miarę XXI-ego wieku, tj. z aktywnym udziałem smartfonów, tabletów, itp. - przychodzi Mi na myśl cytat z Williama Gibsona: "Przyszłość jest teraz". A kiedy czytam, iż misją Fundacji jest m.in., by dzieci "za pomocą sieci zdobywały wiedzę i budowały społeczności" - słowa te wyraźnie kojarzą Mi się z duchem przyświecającym samemu powołaniu do życia konceptu Internetu, w umysłach stojących za nim wizjonerów (patrz książka "Innowatorzy" Waltera Isaacsona, którą aktualnie czytam).

Rok szkolny 2016/17 to rok pilotażowego wdrożenia #SuperKoderów w polskich szkołach podstawowych (na początek 30 placówek). Partycypujące szkoły mogą liczyć tak na granty finansowe na zakup niezbędnego sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych, jak również profesjonalne szkolenia nauczycieli.

Co ciekawe, inicjatywa #SuperKoderów zatacza kręgi szersze, niż Nasze "lokalne podwórko":

"Każdego roku Orange organizuje serie warsztatów dla dzieci, na których poznają one podstawy Scratcha (przyp.: język programowania "stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania" (Wikipedia)). W zeszłorocznej edycji rówieśnicy z 9 krajów – Egiptu, Francji, Hiszpanii, Mali, Polski, Rumunii, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej – wspólnie kodowali, a potem dzielili się swoimi pracami za pomocą wideokonferencji."

Uwzględnienie "Molium" w programie takim jak #SuperKoderzy, jest dla Mnie wyróżnieniem i zaszczytem - serdecznie dziękuję :) !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz