Audycja Molium - Myśli inspirowane literaturą.

rozwój duchowy • metafizyka • filozofia • s.f. • IT • i inne...

Rok opowieści Mola Książkowego

Tagi:

Molium - pamiętnikarska audycja dla Moli Książkowych: wrażenia z lektury, czytelnicze ciekawostki.23 marca 2015 roku Moja Druga Połowa - Której jednym z talentów jest dostrzeganie potencjału "w stogu siana" oraz umiejętne "rozpalanie" go do formy żywej, wcielonej idei - dała kres Mym wahaniom i niezdecydowaniu, Własnym entuzjazmem wskazując Mi drogę. Drogę, która skutecznie doprowadziła do powołania do życia "Molium" - zupełnie nowej autorskiej audycji, której idea od czasu do czasu chodziła Mi po głowie, a na którą jednakowoż nie mogłem się dotąd ostatecznie zdobyć. To właśnie dzięki DP pomysł "Molium" został przekuty w rzeczywistość (i to dość szybko, gdyż zacząłem nagrywać już dzień po Naszej rozmowie). Co więcej, była to inicjatywa silniejsza od okoliczności - pierwsze odcinki nagrywałem i publikowałem z większymi ograniczeniami, tj. bez dostępu do komputera. Dopiero jakiś czas później mogłem opublikować odszumioną oraz bardziej doszlifowaną re-edycję wszystkich "rozdziałów", "Molium" zyskało własną okładkę oraz podcastowy kanał RSS. Znalazło się również na mirroringowym hostingu archive.org.

Dziś - gdy niedawno minął dokładnie rok od owej pamiętnej rozmowy - audycja liczy sobie 20 odcinków przekładających się na ponad 43 godziny wypowiedzi, zawierających głównie różnorakie wrażenia z lektury, przemyślenia oraz pełne dygresji refleksje - tu i ówdzie okraszone dodatkowymi czytelniczymi ciekawostkami.

 

O czym opowiadałem przez ten rok?

O bardzo różnych książkach :) . Cieszy Mnie, iż uzyskałem dość szeroką rozpiętość tematyczną/gatunkową - co z drugiej strony nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę Moje dość zróżnicowane czytelnicze gusta. Cieszy Mnie, iż pozytywnie wpłynęło to na urozmaicenie "Molium", którego już pierwsze 20 rozdziałów świetnie ilustruje owo zróżnicowanie: nagrywając je, pod lupę brałem tak powieści, jak i pozycje niebeletrystyczne; "obfite '5 minut'" znalazłem m.in. dla przygody, fantastyki naukowej, dokumentu, czy nawet kryminału (gatunek, po który sięgam bardzo rzadko).

Miło wspominam właściwie każdy odcinek - każdy dał Mi świetną szansę na nieograniczone przemyślenia na żywo oraz ich jednoczesne utrwalenie - tak dla Siebie, jak i dla potomności (szczególnie innych Moli Książkowych :) ).

W rozdziałach sezonu 2015/16 znalazły się m.in.: saga s.f. o Diunie (kilka rozdziałów "Molium") którą wiernie przeplatam Moje lektury, sympatyczna i zaskakująca trylogia (a jednocześnie Moje osobliwe odkrycie) "Dziennika Norweskiego" Andrzeja Pilipiuka, zaskakująco dziewicza i "czysta" "Błękitna Laguna" Henry'ego De Vere Stacpool'a... Opowiadałem o trylogii Jasona Bourne'a, po którą sięgnąłem zafascynowany filmem, doznając w rezultacie zaskoczenia, jak kolosalnie książka może różnić się od "ekranizacji". Znalazłem również miejsce na jedną z Moich ulubionych autorek niebeletrystycznych - Dolores Cannon - dzięki czemu przybliżyłem Jej twórczość polskiemu Czytelnikowi znacznie szerzej, niż zrobiło to publikujące Jej książki w Polsce wydawnictwo Limbus (ograniczając się do wydania tylko kilku początkowych pozycji).

Wcześniej w Moim życiu nie bardzo sięgałem po biografie - aktualnie uległo to zmianie, dzięki czemu w "Molium" znalazły się przykładowo: urokliwa, malownicza, przepięknie napisana biografia Vincenta van Gogha, czy biografia biznesowego partnera Steve'a Jobsa, współzałożyciela Apple, jak i przede wszystkim wynalazcy komputera osobistego - Steve'a Wozniaka.

Co ciekawe, choć teoretycznie jest to audycja nt. literatury - tak naprawdę bardziej trafnym byłoby rzec, iż jest literaturą inspirowana (co zresztą często akcentuję). Dzięki temu w niejednym rozdziale znajduje się przede wszystkim zbiór życiowych, filozoficznych przemyśleń, refleksji oraz inspiracji z dziedziny rozwoju duchowego, czy osobistego. Flagowym przykładem będzie tu "cykl waldenowski": dobrych już kilka rozdziałów inspirowanych zbiorem esejów myśliciela Henry'ego Thoreau (w których odnalazłem bardzo płodne inspiracji źródło - a cykl nadal jest otwarty :) !). Ponadto nagrałem również rozdział dedykowany "Potędze Podświadomości" Josepha Murphy'ego - książce, która z biegiem czasu zajęła pozycję najcenniejszej w Moim życiu. Dla takiej książki zdecydowanie warto było nagrać cały epizod, który może pomóc zdecydować każdemu potencjalnie zainteresowanemu Czytelnikowi, czy po tą pozycję sięgnąć.

W początkowych rozdziałach "Molium" dołączałem również bloczki tematyczne nt. różnorakich czytelniczych ciekawostek. Potem odszedłem od tego, mając na uwadze co najwyżej okazyjne takich "smaczków" umieszczanie (kiedy coś wartego uwagi pojawi się na Mym horyzoncie). Wcześniej jednak zdążyłem opowiedzieć o kilku wartościowych wynalazkach, mających potencjał zmiany Twojego życia na lepsze - wynalazkach takich, jak (przykładowo) fenomenalny program do słuchania audiobooków na smartfonie z Androidem (MortPlayer Audio Books), czy też program dzięki któremu szybko, łatwo i skutecznie poszerzymy Swój zasób słownictwa (Anki). Sporo miejsca zadedykowałem lektorom audiobooków w Polsce - opowiadając o flagowych działaczach w tej przestrzeni, czy o towarzyszących zjawiskach/inicjatywach (katalog audiobooków "Poczytał Mi Mako", koncept "Domeny Publicznej"). W którymś rozdziale natomiast opowiedziałem o jednym z najbardziej fascynujących Mnie zjawisk w literaturze: tzw. "strumieniu świadomości".

Zebrało się tego sporo, a nowe rozdziały są już w drodze :) . Z nimi kolejne pozycje, jak i kolejne ciekawostki "z branży" :) . Niedawno opublikowałem jubileuszowy, dwudziesty rozdział - aby następnie przejść do nowego, nieco odświeżonego "Molium" - z nowym logiem oraz przede wszystkim całkowicie nową stroną domową (którą możesz oglądać już od kilku dni). A tymczasem mogę pogratulować Sobie tych dwudziestu rozdziałów, gdyż jest to dla Mnie namacalny dowód, iż było warto - owoc pamiętnej marcowej rozmowy 2015 okazał się dla Mnie bardzo satysfakcjonującym, czerpię zeń wiele zadowolenia. Cieszy Mnie, iż dziś "Molium" ma już sensowny dorobek treści, jak i zróżnicowania - a nowe rozdziały ciekawią i ekscytują :) (o czym to będę dalej nagrywał?!? :) ).

 

Z okazji niniejszej rocznicy chciałbym również podziękować kilku Osobom, Które bardzo pomogły w rozwoju audycji. Dziękuję:

  • DP - dzięki Której, jak opisałem na wstępie, ta audycja w ogóle istnieje; to właśnie Ona skutecznie rozpaliła Mnie do tego pomysłu, w efekcie czego rychło zabrałem się do nagrywania - z pasją i determinacją,
  • Petroniuszowi - za chęć pomocy oraz cierpliwość w jej okazywaniu; dzięki Niemu początkowe rozdziały "Molium" mogły od razu zaistnieć w Internecie, miast czekać niewiadomą ilość czasu "w szufladzie",
  • Borysowi Kozielskiemu - za wprowadzenie Mnie w techniczne arkana podcastingu, a konkretniej podcastowego kanału RSS, który "Molium" posiada dzięki Jego pomocy i wsparciu (wraz z fenomenalnym, bardzo przystępnym i prostym w obsłudze wynalazkiem "Budowniczego Romana"); Borys podpowiedział Mi ponadto kilka cennych pomysłów na dotarcie z audycją do grona osób zainteresowanych - korzystam z nich do dziś,
  • dziękuję również osobom stojącym za platformami hostingowymi hostuje.net oraz archive.org - dzięki którym wszyscy zainteresowani mogą pobierać "Molium" 24h/dobę - a Ja podglądać statystyki :) ;

 

Ciekawostki:

  • w niektórych rozdziałach występuje "Mój" kot, Łasic :) - smaczek dla uważnego Słuchacza nie do przeoczenia ;) ,
  • wspomniany wcześniej "cykl waldenowski" jest tak naprawdę całkowitą niespodzianką, gdyż był zupełnie nieprzewidziany (z zamierzenia miał to być pojedynczy rozdział - jak każdy inny),
  • niektóre rozdziały nagrałem, mężnie i wytrwale powstrzymując się od kaszlu (wychodziłem akurat z przeziębienia, a nie miałem serca czekać z nagrywaniem kolejnych epizodów ;) );

2 komentarze:

  1. Fajnie było trafić na ciekawy podcast :) Pozdrawiam i życzę sukcesów

    OdpowiedzUsuń